Skip to main content
BLOG

Het laatste nieuws
Van Wakecup

Hoe organiseer je zelf een duurzaam event?

Ecofest begeleidt al sinds 2004 eventorganisatoren, overheden en bedrijven die hun impact op het milieu en klimaat willen verkleinen. Net zoals bij Wakecup is duurzaamheid de rode draad doorheen hun verhaal. Samen met Ecofest hebben we 5 concrete tips opgesteld waarmee jij aan de slag kan gaan voor je volgende (binnen) event.

1) Eventlocatie als basis

Je locatiekeuze is cruciaal als je een duurzaam verhaal wilt brengen. Zo bestaat er een "Green Key label" voor onder andere eventlocaties en hotels. Wanneer je hiervoor kiest, dan kan je gerust zijn dat er grote inspanningen geleverd worden op vlak van milieu en klimaat.

Een echte winner? Ga voor een centrale locatie, dichtbij openbaar vervoer en vlot bereikbaar te voet of per fiets. Dan vink je onze volgende tip al meteen af, want mobiliteit heeft de grootste impact!

2) Fiets, bus en trein op de eerste plaats

De grootste CO2-uitstoot van een event is afkomstig van het transport van alle materialen èn de verplaatsing van je bezoekers.

Om materialen aan te dragen op een duurzame manier, werk je best zoveel mogelijk met lokale leveranciers. Denk daarbij aan meubelverhuurbedrijven, cateraars, etc. binnen een straal van 50 km.

Spoor je crew en bezoekers daarnaast actief aan om het openbaar vervoer te nemen, met de fiets te komen of te carpoolen. Geef ze alle nodige info over reistijden en de beste verbindingen met trein of bus. Vermeld op je website of socials de laatste vertrekuren. Heb je bijvoorbeeld ook aan een veilige fietsenparking gedacht, eventueel met gratis laadinfrastructuur? Voor internationale gasten geldt: voor een afstand tot 700 km is de trein te verkiezen boven het vliegtuig.

3) Peperdure energie

De tweede grootste impact van een event komt van het energieverbruik. Niet onbelangrijk in deze tijden van hoge energieprijzen. Ga na welke energiebron je locatie (netstroom, groene stroom, gas) gebruikt en bespreek hoe er bespaard kan worden.

Bij een indoor event kan je gemakkelijk de verwarming enkele graden lager zetten. Per graad kan je immers 7% winnen op je energieverbruik. Van 21 naar 19 graden is best aangenaam. En op een plaats waar veel mensen samenkomen, zorgt al die lichaamswarmte toch automatisch voor een temperatuurstijging. In de koude maanden hou je de buitendeuren best gesloten. Bang dat de bezoekers de ingang niet vinden? Zorg voor wat ludieke signalisatie zoals "Kom gerust binnen, hier is het lekker warm!"

4) Plantaardig eten, aardiger voor de planeet

Bespreek met je cateraar op voorhand het menu. Kies zoveel mogelijk voor lokale seizoensgroenten en -fruit. De grootste klimaatwinst behaal je hier door zo min mogelijk vlees aan te bieden. Wanneer je toch kiest voor vlees, ga dan eerder voor kip op varken en niet voor rund. Of waarom geen volledig vegetarisch of plantaardig aanbod? Een cateraar met de juiste know how tovert sowieso heerlijke gerechten uit zijn mouw!

Stuur je bezoekers een week voor het event een reminder om te bevestigen, zodat je niet met grote voedseloverschotten zit. Vermijd te allen tijde 'no shows'. Bestel gerust wat minder, want standaard is 5 à 10% van de bezoekers verhinderd om te komen. Is er toch eten over? Contacteer een lokaal goed doel of voedselbank om de bruikbare (meestal nog gesloten verpakkingen) op te halen.

5) Afval vermijden en sorteren

Een event brengt sowieso veel afval met zich mee, maar ook hier kan je de afvalberg serieus verkleinen door enkele simpele ingrepen.

Vraag je leveranciers om zo min mogelijk overbodige verpakkingen te gebruiken zoals plastic folies. Zorg backstage voor gescheiden afvalcontainers met duidelijke signalisatie en leg je crew uit waarom het zo belangrijk is om te sorteren.

Wat de inrichting betreft kan je best zoveel mogelijk materialen huren (zoals meubels, planten en decoratie), want die worden vaak opnieuw gebruikt. Voor éénmalige prints of panelen zijn goed recycleerbare materialen zoals karton aangewezen. Een gouden tip voor een terugkerend event: hou je signalisatie in en rond je eventlocatie neutraal en voeg geen tijdelijk logo of jaartal toe. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de wegwijzers op de parking, aan de toiletten, etc. Zo kan je ze elke keer opnieuw gebruiken.  Stel vooraf een materiaalverantwoordelijke aan die deze signalisatie terug ophaalt en wegbergt.

En hoe krijg je je bezoekers mee? Voorzie duidelijke sorteereilanden op strategische plaatsen. Want afval dat op voorhand goed gesorteerd is, kan beter gerecycleerd worden. Hoe dan ook heb je op deze manier veel minder restafval. Restafval is trouwens 2 tot 3 keer duurder in verwerking (lees: verbranding!) dan correct gesorteerd PMD, glas, karton, ...

Serveer het eten bij voorkeur in afwasbare borden en kommen. Voor drank zijn glazen of herbruikbare bekers de beste keuze. Uitschenken doe je vanuit een tapkraan of grote glazen flessen met statiegeld. Indien er toch uit individuele plastic flesjes of blikjes gedronken wordt, plaats dan voldoende vuilbakken voor PMD.

En tenslotte: communiceer voor, tijdens en na je event over alle duurzame inspanningen die je doet. Beetje bij beetje werken we zo samen aan gedragsverandering en aan "properdere" events.

Op zoek naar herbruikbare bekers voor jouw event?
Mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Toch wat meer hulp nodig op voorhand om een duurzaam plan op te stellen?
Mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ecofest logo

Het juiste product voor jouw evenement

De beste champagne in een wergwerpbeker voor bier? Nee, bedankt. Bezoekers komen naar jouw evenement voor de unieke totaalbeleving. Bier, bubbels, cocktails, frisdrank of wijn: wat je ook serveert, wij helpen je met de passende herbruikbare beker.
Wakecup logo

Contact

Roddam 71
2880 Bornem 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
+32 (0)477 08 16 13

Volg ons


Copyright © wakecup.be | Privacy policy

Website by it’s me